Dag Lundquist, ljudtekniker, studioägare och vår gamla samarbetspartner ända sen början av 80-talet blev det naturliga och självklara valet som medproducent. Dagge kan det mesta om ljudinspelning och ljudproduktion och vi har efter alla år i studion tillsammans lätt för att diskutera och förstå varandra. Dagge föreslog tre musiker för de inledande inspelningarna, gitarristen Peder af Ugglas, slagverkaren Mats Persson och Dagges bror Björn Lundquist på bas. Peder visade sig också vara kunnig på piano och Mats på mandolin. De tre musicerar mycket tillsammans i andra sammanhang, bl a i bluesbandet Yonder, och är samspelta.
Peder är en udda, och spännande gitarrist som spelar oförutsägbart och söker uttryck mer än musikalisk korrekthet och ekvilibristiska gitarrsolon. Han har grunden i blues och har spelat in och turnerat med bl a Louise Hoffsten och Stefan Sundström. Han äger inte dyra gitarrer utan lägger pengarna på udda stränginstrument som han, med sitt speciella musiköra, förstår kommer att låta intressant. Instrumenten är ofta stämda i öppna ackord. När han lägger händerna på pianot eller en orgel låter det också karaktäristiskt. Peder är även utbildad ljudtekniker och hans egna spännande inspelningar finns att avlyssna på Spotify.
Mats Persson är en skicklig och mycket utnyttjad slagverkare som har spelat med många i Sveriges musikelit, allt ifrån Roxette till Nisse Landgren. Han är trygg som en klocka men också sökande och musikaliskt finurlig bland alla sina slagverk. På senare år har Mats blivit nyfiken på mandolin. Den färdigheten ville vi använda.
Björn Lundquist är en erfaren basist som provat på det mesta inom jazz, world music, rock och pop i många olika konstellationer. Till inspelningen använde han tre olika basar, akustisk kontrabas, Fender jazz-bas och en bandlös elbas som sätter tydlig särprägel på flera av sångerna.
Tomas och jag ville ha med våra live-musiker, sen 10 år tillbaks, på några av spåren, Magnus ”Mankan” Marcks på kontrabas och Hans Loelv på piano och dragspel.
Mankan inledde sin professionella karriär inom den klassiska musiken och utbildade sig i Prag. Han har suttit med i flera symfoniorkestrar men har också ägnat sitt musikaliska yrkesliv åt jazz. Mankan är också utbildad dirigent och arrangör. Han och Tomas gick i samma klass under gymnasietiden i Uppsala där Mankan brände många viktiga studietimmar på att sätta upp och musikaliskt hålla samman en föreställning av Brechts ”Tolvskillingsoperan”. Tomas deltog med klarinett. Hans förmåga på det instrumentet har vi ännu inte dragit nytta av på våra inspelningar. (Han påstår att det finns bättre klarinettister).
Hasse är en självlärd pianist och dragspelare, född i Vasa i Finland men i unga år utvandrad med familjen till Eskilstuna. Numera är han bosatt i Uppsala och har bl a försörjt sig som pianist på en dansskola i lärdomsstaden. Hasse brinner mest för jazzmusiken och är bland annat lärare i jazzimprovisation.
Vi hade också med gitarristen Ola Gustafsson på några spår. Han är ansedd som en av Sveriges bästa session-musiker och gav stor stabilitet och musikalitet där han medverkade. Tillsammans byggde vi upp arrangemangen och stämningarna i Vintertivolits skiftande nummer.
Vi gör ganska noggranna och genomarbetade demos hemma på musikprogrammet Logic för att hitta rätt karaktär. På den här produktionen återanvände vi heminspelningarnas ljudfiler på ett par ställen, Tomas akustiska gitarrer hörs i sista sången på albumet, ”Förbi” och ett heminspelat körparti kom med på ”Gud var god idag”. Musikerna fick del av våra demoinspelningar några dagar innan studioinspelningen började.
Inspelningarna gjordes i Dagges studio Decibel på Katarinavägen i Stockholm. Mitt uppe i produktionen berättade Dagge att han var på väg att sälja studion. Vi hann precis spela in alla bakgrunder och göra de flesta sångpåläggen innan affären genomfördes. För honom blev det den sista produktionen han gjorde i egna studion. Vi påminde oss att det allra första albumet Dagge spelade in var vårt album ”Med rymden i blodet” från 1982. Cirkeln var sluten!
Dagge ville att grunderna skulle vara live-tagningar med musikerna. I stort sett fullföljde vi den idén vid inspelningen av bakgrunderna. Men ingen stödsång sparades, bara instrumentinsatserna.
Vi hade också en dag med fiolpålägg av Mats Glenngård i Decibel. Mats spelade 1990 det vackra solot på vår sång ”Soloviolin” på albumet ”Indigo”. Han presterade lika inkännande och vackert den här gången, 25 år senare. Till vardags och fest spelar Mats i instrumentalgruppen Kebnekajse.
Vi avslutade det kvarvarande studioarbetet i anrika Atlantis på Karlbergsvägen i maj och början av juni. 1987 gjorde vi hela albumet ”Det svåra valet” i den studion och det var kul att återse den gamle studioräven och ägaren Janne Hansson efter nästan 30 år! Vi inledde i Atlantis med en intensiv blåsinstrumentdag. Först kom jazzklarinettisten Klas Lindquist, en bekant till Mankan och Hasse, och lade vackra klarinettoner på ”Jag behöver dig nu” och ett par spontana och följsamma figurer på ”Inte nu, inte än”. Efter det hade Mankan dragit samman fem skickliga blåsare till ”frälsisorkestern” i ”Gud var god idag”. Mankan hade skrivit ett fint arrangemang utifrån Tomas demoinspelning och det lät himmelskt i Atlantis välbalanserade studioakustik. Som avslutning på blåsardagen anlände saxofonisten Marcus Olsson med ett ansenligt antal instrument. Han är fast musiker i Uffe Lundells nuvarande live-band. Dagge hade bett honom tolka Tomas demo på ”Dans med dig” och fritt fantisera ihop ett eget arrangemang. Med hjälp av klarinett och tenorsax byggde han upp det fina blåsarrangemanget. Efter att varje blåsare var klar med sin insats bad vi var och en att lägga en fritt vald ton i slutet av den avslutande sången ”Förbi”. Marcus valde sopransax och spelade en melodiös slinga, övriga lade några utdragna toner och gick sen hem.
Det var en av de roligaste dagarna i studion på länge. Allt gick fort, allt blev bra och alla var glada!
Efter stora blåsardagen inledde vi mixarbetet i Atlantis. I princip blev det en mix per dag med justeringar på förmiddagen efter, samma arbetssätt som vi hade under 80-talets syntperiod. Dagge inleder själv ett antal timmar och bygger upp ljudbilden. Vi ansluter och tycker, kritiserar och berömmer. Tillsammans avslutar vi mixen framåt kvällstimmarna. Var och en lyssnar sen i lugn och ro hemma på olika anläggningar och på förmiddagen efter ses vi för finjusteringar.
De två sista mixarna ”Vintertivoli” och ”Förbi” valde Dagge att göra helt och hållet i datorn. En ny erfarenhet för honom som alltid haft tillgång till full studio med stort mixerbord, men också det nya arbetssättet för många musiktekniker idag när kompressorer, eq, reverb och annan studioutrustning som plug in-varianter håller nästan samma ljudkvalitet som de traditionella och klassiska studioburkarna. Lyssna själv och se om du hör någon skillnad. Men hittills har ingen lyckats efterhärma den klassiska Fairchildkompressorn från 50-talet som finns i Atlantis studiorack. Den använde Dagge en hel del på sången.
Vår mastering görs nästan alltid av Classe Persson, CRP recording, så även denna gång. Classe är som en förlängning av Dagge och deras mångåriga samarbete är lika sammansvetsat och framgångsrikt som vårt med Dagge. Slutresultatet blir alltid högkvalitativt.